JaakkoMeretniemi Keskeltä luokkaa

Määrittelevätkö häiriköt koulun agendan?


Suomalaisen koulujärjestelmän vahvuus on tähän asti ollut se, että muista OECD-maista poiketen, opettajan ammatti on nähty houkuttelevana ammattivaihtoehtona myös parhaiten menestyvien abiturienttien keskuudessa.

Koulumaailmassa yleistyneet ilmiöt, kuten ”ope ragee”, ovat kuitenkin romuttamassa opettajan ammatin houkuttelevuutta kaikkien niiden keskuudessa, joilla muitakin vaihtoehtoja on. Asiaan tulisi puuttua nopeasti.

Keskustelussa työrauhasta unohtuu se, että kouluilla on jo nyt kaikki keinot rauhoittaa koulutyö: perusopetuslain §36 mukaan häiriköivä oppilas voidaan erottaa kolmeksi kuukaudeksi, jos tämä jatkaa epäasiallista käytöstä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan.

Lakia ei kuitenkaan tehokkaasti toimeenpanna ja oppilaan erottaminen koulusta on hyvin harvinaista. Syynä on se, ettei erottamista nähdä ratkaisuna oireilevan oppilaan ongelmiin, vaan sen nähdään pahentavan niitä. Tämä pitääkin paikkansa. Opettajan näkökulmasta koulun tehtäväksi katsotaan kuitenkin kuuluvan sellaistenkin ongelmien ratkaiseminen, joiden ratkaisun avaimet ovat muiden taskuissa.

Jos sosiaalisten ongelmien ratkaiseminen asetetaan koulun perustehtävän edelle, niin mitä koulusta jää jäljelle? Annetaanko häiriköiden määritellä koulun agenda?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Näin se menee tällä hetkellä: häiriköt rulettaa. Nyt on saatu ennakkotapaus, että kännykkäkuvauksellekaan ei voida mitään. Opettajat on jätetty vaille oikeusturvaa. Kuka haluaa enää opettajaksi?

Asian toinen puoli on myös siinä, että kun häiriköitä ei saada kuriin, niin se käyttäytymismalli jatkuu ja vahvistuu. Tämä on johtanut siihen, että pieni häiriköivä vähemmistö estää opettamisen ja samalla he eivät saa sitä kasvatusta, joka heille kuuluisi. Kaikki häviävät: opettajat, normaalit oppilaat, häiriköivät oppilaat ja yhteiskunta. Onko eduskunnalla kanttia tehdä jotain parannusta?

Jos häiriköt siirretään pois, niin ainakin opettajat ja normaalit oppilaat voittavat. Ideoikaapa, mitä häiriköille pitäisi tehdä. On niin helppo voivotella, mutta parannusehdotuksia ei juuri näy.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Yksi vanhan kansan englantilainen sisäoppilaitoksen opettaja perusteli, että ruumiillinen kuritus on hyväksi häiriköille. Ensinnä tehokas pelote pitää kuria yllä ja toiseksi kivun kestäminen luo onnistumisen tunteen ja kehittää oppilasta henkisesti. Ilmeisesti tämä on väärä menetelmä, koska, niin väitetään, että sisäoppilaitoksissa lapsista kasvaa perverssejä ja kiusaamisen mestareita.

Opettajan ajattelumallissa on kuitenkin yksi hyvä piirre. Rangaistuksen tarkoitus ei ole vain rangaista vaan myös kasvatta lasta. Niinpä jälki-istunnon sijasta esimerkiksi pakkotyö, kuten siivoaminen, olisi parempi rangaistus.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Hyvä, ensimmäinen ehdotus, mitä pitäisi tehdä. En ole asiantuntija lasten kasvattamisessa, mutta uskon siihen periaatteeseen, että väärään käyttätymiseen pitää puuttua ja siitä pitää olla jotain seurauksia. Muuten lapsi tai nuori kokee, että tämä onkin ihan ok, ei ne voi mulle mitään.

Toimituksen poiminnat